USA 9. júna (VaticanNews) V americkom Baltimore sa v stredu začala konferencia o katolíckych médiách: prefekt Dikastéria pre komunikáciu Paolo Ruffini vyzýva katolíckych komunikátorov, aby sa pri svojej práci inšpirovali jednotou a spoločenstvom prvých učeníkov. Na konferencii sa osobne aj online zišlo niekoľko stoviek reportérov, manažérov sociálnych médií a redaktorov, aby nadviazali kontakty a podelili sa o svoje predstavy o budúcnosti médií zameraných na katolícku cirkev. Prefekt vatikánskeho Dikastéria pre komunikáciu Paolo Ruffini predniesol uvítaciu reč k mediálnym profesionálom, z ktorých väčšina pochádza zo Spojených štátov. Na konferencii ho sprevádzala Nataša Govekar, riaditeľka teologicko-pastoračného oddelenia dikastéria. Vzhľadom na hospitalizáciu pápeža Františka nemohol Ruffini na konferencii katolíckych médií zostať dlhšie a po svojom prejave sa vrátil do Ríma.
Turíce alebo Babylon?
Ruffini vo svojom prejave pripomenul, že konferencia sa koná len niekoľko dní po slávnosti Turíc, udalosti, ktorá zlomila putá strachu, ktoré pútali učeníkov po Ježišovej smrti, a dala im silu Ducha Svätého hlásať svetu jeho vzkriesenie. Ako však poznamenal Ruffini, zdá sa, že naša doba sa niekedy viac podobá zmätku, ktorý nasledoval po zničení babylonskej veže, o ktorom rozpráva biblická kniha Genesis. „Ako by si všetci navzájom nerozumeli a potom sa sťažovali, že boli zle pochopení,“ povedal.
Vzájomné obdarovávanie sa v médiách
Katolícki pracovníci v médiách by preto mali, ako vyzval, pripomínať, že komunikácia cirkvi sa zrodila ako odpoveď na výzvu Zmŕtvychvstalého Krista. „Ak sa pozrieme na latinský koreň pojmu 'komunikácie', zistíme, že spája ďalšie dve slová cum, spoločne, a munus, dar,“ povedal Ruffini. „To nám hovorí, že komunikácia je predovšetkým vzájomným darom nás samých, darom, ktorý vychádza zo vzťahu, ktorý medzi sebou nadväzujeme.“ Dodal, že láska a súcit sú univerzálnym jazykom, vďaka ktorému boli prví kresťania rozpoznateľní pre všetkých a vďaka ktorému bol ich pohľad na svet tak odlišný a príťažlivý pre ostatných, že mu vtlačil „nezmazateľnú stopu“. „Prví kresťania mali 'jedno srdce a jednu dušu',“ povedal, „a tak ich spoločenstvo tiež prehlbovalo ich komunikáciu, zakorenenú v Bohu.“
Komunikácia ako spoločenstvo
Ruffini potom obrátil pozornosť na úsilie cirkvi o dobrú komunikáciu v našej modernej spoločnosti. Vyzval katolíckych mediálnych pracovníkov, aby sa primkli k inému slovu, ktoré má rovnaký etymologický koreň ako komunikácia: „spoločenstvo“. „Spoločenstvo je to, čo nás robí súčasťou jeden druhého. Spoločenstvo je tajomstvom komunikácie cirkvi,“ povedal. Poznamenal, že najlepšia žurnalistika nemá nič spoločné s predajom produktu, ale skôr s ponukou vzťahu a príležitosti stretnúť sa s ľuďmi a ich „jedinečnými a milosťou naplnenými príbehmi“. „Komunikovať v cirkvi teda znamená obnoviť naše spoločenstvo, ponúknuť sa ako nástroj komunikácie a vydať svedectvo o tom, že sme jedno,“ povedal Ruffini.
Technologický pokrok musí byť vedený láskou
Prefekt Dikastéria pre komunikáciu, ktoré je materskou organizáciou Vatican News, sa ďalej zaoberal technologickým aspektom moderných médií. Pripomenul, že technológie a sociálne médiá možno v posledných rokoch premenili náš svet, ale poznamenal, že sme povolaní usmerňovať technologický pokrok. „Musíme riadiť technológie svojim srdcom, čo je to, čo robí našu inteligenciu jedinečnou, pretože naše poslanie je vykonávané nielen naším intelektom alebo našou schopnosťou spájať znalosti, ale aj našou schopnosťou milovať.“ Ruffini poukázal na nedávno vydaný dokument svojho dikastéria s názvom „Na ceste k plnej prítomnosti“. Uviedol, že dokument ponúka teologickú a pastoračnú reflexiu, ktorá má pomôcť viesť cirkev k uvážlivému využívaniu sociálnych médií a interakcii s nimi, a nie iba odovzdávať redakčné právomoci algoritmom korporácií, ktoré sociálne médiá prevádzkujú. „Algoritmus neberie do úvahy krehkosť,“ povedal Ruffini. „Láska sa však rodí z krehkosti, rodí sa z toho, že sa jej dotýka bolesť druhého, jeho emócie. To bolo poeticky povedané aj o Bohu: Boh je všemohúci, dokonalý, napriek tomu nie je nezraniteľný. Boh je zraniteľný: Boh plače, Boh trpí. Algoritmus nie.“
Tvorivosť profesionálov oživených Duchom
V závere Ruffini vyzval katolíckych mediálnych profesionálov, aby sa pozerali "za" technologické aspekty tohto odvetvia a jeho trhovo orientovanú snahu o dosah a zisk. „Potrebujeme pokornú a trpezlivú kreativitu tých, ktorí nehľadajú ohňostroj jediného okamihu, ale verný vzťah oživený Duchom, ktorý nás spája,“ uzavrel. „Cieľom, o ktorý sa musí naša katolícka komunikácia usilovať, je spoločenstvo.“