Vatikán 2. novembra (VaticanNews) Globálny konflikt je stálou hrozbou, na vojnu si nemôžeme nikdy zvyknúť, veľkým problémom je zbrojársky priemysel, zdôraznil pápež František v rozhovore s riaditeľom talianskej televízie TG1 Gianmarcom Chioccim.
Svätý Otec dodáva, že od 1. do 3. decembra cestuje do Dubaja na konferenciu COP28. Pozitívne hodnotí synodu a otázku poskytnutia väčšieho priestoru ženám, ale bez ich stvätenia. Nemyslím si, že by „pomohlo“ zrušenie celibátu, povedal pápež.
Izrael a Gaza
O situácii na Blízkom východe, pápež povedal: „Každá vojna je zlyhaním. Vojna nič nerieši. Nič.“ Pápež František zdôraznil, že „všetko sa získava mierom, dialógom“. Hovoril o tých, ktorí „vnikli do kibucov, brali rukojemníkov a zabíjali. Nasledovala reakcia Izraela išli zachrániť rukojemníkov. Vo vojne jedna facka provokuje druhú. Jedna silná, druhá silnejšia a tak to ide ďalej. Vojna je neúspech. Cítil som to ako ďalšie zlyhanie. Dva národy musia žiť spolu. S týmto múdrym riešením: dva národy, dva štáty. Dohoda z Osla hovorí: dva štáty s presne vymedzenými hranicami a Jeruzalem s osobitným štatútom“.
Pripomínajúc minulotýždňovú modlitbu za mier pápež František zopakoval, že svet prežíva „veľmi temnú hodinu. Nemožno nájsť schopnosť jasnej reflexie a k tej najtemnejšej hodine by som dodal: je to ďalšie zlyhanie. Tak je to od poslednej svetovej vojny, od roku 1945 až doteraz, jedno zlyhanie za druhým, pretože vojny sa nezastavili. Najväčší problém však stále zostáva a tým je zbrojársky priemysel. Človek znalý investícií, s ktorým som sa stretol, mi povedal, že v súčasnosti investície, ktoré prinášajú najväčšie príjmy, sú zbrojárske továrne“.
Pápež povedal, že denne telefonuje s kňazmi, ktorí sú v Gaze. „Kaplán z farnosti, ktorý pochádza z Egypta, otec Yussuf, ktorému volám každý deň, mi hovorí: ,Je to hrozné, teraz posledná udalosť bola bombardovanie nemocnice, ale nás vo farnosti rešpektujú, máme 563 ľudí vo farnosti, ktorí sú kresťania, a sú tu tiež aj niektorí moslimovia. Medzi nimi sú aj choré deti, o ktoré sa starajú sestry Matky Terezy.' Každý deň sa ich snažím sprevádzať. Zatiaľ, vďaka Bohu, izraelské sily rešpektujú túto farnosť.“
Zvyknutie si na vojnu a rast antisemitizmu
„Spomínam si,“ povedal pápež, „na veľmi ťažkú situáciu na začiatku svojho pontifikátu, keď v Sýrii vypukla vojna, a to s veľkou silou. Mal som vtedy modlitbu na Námestí svätého Petra, kde sa modlili kresťania a tiež moslimovia, ktorí si priniesli koberčeky, aby sa modlili. Bola to veľmi ťažká chvíľa.“ Pápež zdôraznil, že na vojnu sa, žiaľ, dá zvyknúť.
V súvislosti s možnou eskaláciou konfliktov a vojen vo svete pápež poznamenáva, že „by to bol koniec mnohých vecí a mnohých životov. Myslím si, že ľudská múdrosť takéto veci zastaví. Áno, je tu táto možnosť, ale... Nás sa táto vojna dotýka kvôli tomu, čo znamená pre Izrael, pre Palestínu, pre Svätú zem, pre Jeruzalem, ale aj pre Ukrajinu, pretože je blízko. Je však veľa iných vojen, ktoré sa nás až tak nedotýkajú, ako sú tie v Kivu, Jemene, Mjanmarsku s Rohingami, ktorí sú mučení. Svet je vo vojne, za ňou však stojí zbrojársky priemysel.“
Pápež František hovorí aj o antisemitizme, ktorý „žiaľ zostáva skrytý. Možno ho vidieť napríklad medzi mladými ľuďmi, ktorí sem-tam niečo urobia. Je pravda, že v tomto prípade je značný, ale vždy je v ňom niečo z antisemitizmu a nie vždy stačí spomienka na holokaust, ktorý urobili počas druhej svetovej vojny, tých 6 miliónov zavraždených, zotročených, a to nepominulo. Žiaľ, neprešlo to. Neviem, ako to vysvetliť, nemám vysvetlenie, faktom je, že to vidím a nepáči sa mi to“.
Konflikt na Ukrajine
Na otázku o ukrajinskej reakcii na mierové iniciatívy Svätej stolice pápež František odpovedal: „Myslím na ukrajinský ľud, nemôžeme ho dnes súdiť. Ukrajinský národ je národom mučeníkov, zažil prenasledovanie za Stalina, bolo to veľmi silné prenasledovanie. Je to národ mučeníkov. Čítal som o tom knihu spomienok, ich mučeníctvo bolo strašné, pomyslime na Sibír... Je to národ, ktorý veľmi trpí.“ Pápež zdôraznil, že teraz to tento národ opäť prežíva. Spomenul tiež, že prijal prezidenta Zelenského, hovoril s ním o tom, aby obe strany hľadali mierové riešenie.
Svätý Otec František pripomenul: „V druhý deň vojny na Ukrajine som išiel na ruskú ambasádu, cítil som, že tam musím ísť, a povedal som, že som pripravený ísť za Putinom, ak to pomôže... Bol to dobrý rozhovor na veľvyslanectve. Išiel som tam a keď som predložil otázku väzňov, tak oni ich prepustili, dokonca prepustili aj niektorých z Azovcov. Skrátka, veľvyslanectvo urobilo veľmi dobre, v otázke prepustenia ľudí, ktorí mohli byť prepustení. Ale tam sa dialóg skončil. Potom mi Lavrov napísal: ‚Ďakujem, že chcete prísť, ale nie je to potrebné.' Chcel som hovoriť s obidvoma stranami.“
Tragédia migrantov
„Som syn migrantov,“ povedal pápež, „ale v Argentíne je nás, myslím si, okolo 46 miliónov a pri tom pôvodných obyvateľov je len 6 miliónov, nie viac. Zvyšok sú migranti. Je to skutočne krajina migrácie, sú tam Taliani, Španieli, Ukrajinci, Rusi, ľudia z Blízkeho východu.“ Pápež spomenul krajiny, ktoré v súčasnosti trpia migráciou: Cyprus, Grécko, Malta, Taliansko a Španielsko. Svätý Otec upozornil na afrických migrantov prichádzajúcich z Líbye, ktorí prežívajú veľké utrpenie. „Európa musí prejaviť solidaritu s týmito piatimi krajinami, ktoré ich nemôžu všetkých prijať, a európske vlády musia začať dialóg,“ povedal pápež. Spomenul aj dediny, kde je málo ľudí a ľudia potrebujú prácu. „Existuje migračná politika, ktorá zahŕňa všetky fázy migrácie: ich prijímanie, sprevádzanie, podporu a zamestnávanie.“
Ženy v Cirkvi
Pápež František spomenul ženy, ktoré sú zamestnané na zodpovedných pozíciách vo Vatikáne, a uviedol niekoľko príkladov. Spomenul, že v Rade pre hospodárstvo pôsobí šesť kardinálov a šesť laikov; z týchto šiestich laikov je päť žien. „Ženy rozumejú veciam, ktorým my nerozumieme, ženy majú zvláštny talent na situácie a myslím si, že by mali byť zahrnuté do normálnej práce Cirkvi,“ povedal Svätý Otec.
V súvislosti so svätením žien pápež František povedal: „Je to teologický, nie administratívny problém.“ Zdôraznil, že existuje „petrov princíp“, ktorý je princípom jurisdikcie, a „mariánsky princíp“, ktorý je dôležitejší, pretože Cirkev je žena, Cirkev je nevesta. „Ale ak to chceme zredukovať na funkcionalizmus, vtedy prehrávame,“ zdôraznil pápež.
Synoda a celibát
Pre pápeža Františka je výsledok synody o synodalite pozitívny. Zdôrazňuje, že o všetkom sa diskutovalo s úplnou slobodou. Upozorňuje, že záverečný dokument sa musí preštudovať na druhom zasadaní, ktoré bude v októbri 2024. „Verím, že sme dospeli k synodalite, ktorú chcel svätý Pavol VI. na konci Koncilu, pretože si uvedomoval, že západná Cirkev stratila synodálny rozmer, ktorý stále má východná Cirkev,“ povedal pápež.
V odpovedi na otázku o celibáte kňazov vysvetlil: „Je to pozitívny zákon, nie prirodzený zákon: kňazmi vo východných katolíckych cirkvách sa môžu stať ženatí muži, zatiaľ čo v západných cirkvách existuje disciplína z 12. storočia, myslím, ktorá iniciovala celibát. Ale je to zákon, ktorý sa dá zrušiť, nie je to žiadny problém. Nemyslím si však, že to pomôže. Pretože problém je iný. Nepomôže to,“ upozornil na to Svätý Otec.
Pastoračný prístup k homosexuálom
V súvislosti s témou homosexuálnych párov pápež František povedal: „Keď hovorím ‚všetci, všetci, všetci‘, myslím tým ľudí. Cirkev prijíma ľudí, každého, a nepýta sa, akí sú. Potom vo vnútri každý rastie a dozrieva vo svojej kresťanskej príslušnosti. Je pravda, že dnes je to tak trochu módne hovoriť o tom. Cirkev prijíma každého. Iné je, keď do nej chcú vstúpiť organizácie. Zásada znie: Cirkev prijíma každého, kto môže byť pokrstený. Organizácie nemôžu byť pokrstené. Ľudia áno.“
Zneužívanie v Cirkvi a mimo nej
Pápež František v rozhovore vysvetlil, že pokračuje v práci Benedikta XVI. Zdôraznil, že ten dosiahol veľa, pokiaľ ide o očistu Cirkvi. „Pápež Ratzinger bol v tomto smelý. Vzal problém do vlastných rúk a urobil mnoho krokov a potom ho odovzdal na dokončenie. Pokračuje v tom aj naďalej.“ „Zneužívanie, či už svedomia, sexuálne alebo akékoľvek iné, nemožno tolerovať. Je to v rozpore s evanjeliom; evanjelium je služba, nie zneužívanie, a vidíme mnoho biskupstiev, ktoré vykonali dobrú prácu pri vyšetrovaní sexuálneho zneužívania, ale aj iných (druhov zneužívania).“ Pápež priznal, že hoci Cirkev v boji proti pedofílii urobila veľa, „stále je čo robiť.“
Najťažší moment
Na otázku, čo bolo najťažím momentom jeho pontifikátu, pápež František odpovedal: „Možno to bolo ťažké a náročné, keď som sa musel postaviť proti vojne v Sýrii... Nevedel som, čo mám robiť, bolo to veľmi ťažké. Nebol som na niečo také zvyknutý a mal som aj strach, že urobím chybu a ublížim. Bolo to ťažké. Boli aj ľahké, ale aj nie veľmi ľahké chvíle. Ale Pán mi to vždy pomohol vyriešiť, alebo aspoň mať trpezlivosť, čakať na riešenie.“
Na otázku, čo mu naháňa strach, Svätý Otec odpovedal: „Prichádzajú malé obavy, že sa stane to či ono. To, čo ma desí, je vojna vo Svätej zemi.“ Dodal, že nejde o to, aby obavy zmizli, ale zostávajú v ľudskej podobe a je dobré mať obavy.
Konferencia COP 28 v Dubaji
„Pôjdem do Dubaja. Myslím si, že pôjdem od 1. decembra až do 3. decembra. Zostanem tam tri dni. Pamätám si, že keď som išiel do Štrasburgu, do Európskeho parlamentu, prezident Hollande poslal ministerku životného prostredia Segolene Royalovú, aby ma prijala. Opýtala sa ma: ,Pripravujete niečo o životnom prostredí? Mali by ste to urobiť pred stretnutím v Paríži.' Zavolal som niekoľkým vedcom, ktorí rýchlo konali. Laudato si' bolo publikované, vyšlo ešte pred stretnutím v Paríži. Parížske stretnutie bolo zo všetkých najkrajšie. Po Paríži všetci ustúpili a na to je potrebná odvaha,“ zdôraznil pápež.
Viera a zdravie
Na otázku, či jeho viera niekedy ochabla, František odpovedal: „V zmysle, že by som ju stratil, to nie. Ale skôr v tom zmysle, že ju necítim a kráčam po temných cestách, a pýtam sa: Kde je Pán? Máte pocit, že Pán sa skrýva, kde je? Alebo ideme dozadu a vzďaľujeme sa od neho. Kde si, Pane? A prečo to nenapravíš? A cítite, že Pán k vám hovorí vo vnútri, pretože neexistuje žiadna čarovná palička.“
Pápež dodal, že Boh nie je kúzelník, koná inak. Na otázku o svojom zdraví rímsky biskup povedal: „Môj problém s kolenom sa lepší. Môžem lepšie chodiť.“ Po dvoch operáciách brušnej dutiny sa cíti lepšie a môže jesť všetko.
Najobľúbenejší futbalista
Na záver Svätý Otec odpovedal na otázku, ktorého z dvoch veľkých argentínskych futbalistov Maradonu alebo Messiho má radšej: „Poviem tretieho: Pelého“.
Spracoval Martin Jarábek