[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je štvrtok 26. 12. 2024   Meniny má 2. sviatok vianočný; Štefan      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  december  >>
poutstštpisone
       1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Riaditeľ vatikánskych médií: Prehodnotenie primátu v ekumenickom zmysle
P:3, 13. 06. 2024 13:30, ZAH

Vatikán 13. júna (VaticanNews) Prinášame úvahu edičného riaditeľa vatikánskych médií Andreu Tornielliho o dokumente Rímsky biskup: úloha pápeža, synodalita a ostatné cirkvi.

-

Ide o spoločnú cestu, stáročia jednoty, ale aj históriu schiziem, vzájomných exkomunikácií, rozdelení a bojov, ktoré určovala viac politika než teologické rozdiely. Po takmer dvoch tisícročiach kresťanských dejín, napriek starým a novým krízam v rámci rôznych konfesií, ekumenická cesta podniká významné kroky. Práve zverejnený dokument o „rímskom biskupovi“ svedčí o tom, že ochota a otvorenosť diskutovať o formách vykonávania petrovského primátu, ktorú v roku 1995 prejavil svätý Ján Pavol II. 

Dialóg sa pohol dopredu a synodálna cesta, ktorú Katolícka cirkev prežíva na všetkých úrovniach, je jeho súčasťou. Katolíci skutočne znovu objavujú a prehlbujú význam synodality ako konkrétneho spôsobu prežívania spoločenstva v Cirkvi, pričom toto vedomie je už prítomné a zažívané aj v iných kresťanských tradíciách.

Zároveň úlohu rímskeho biskupa a jeho primát už ostatní kresťania nepovažujú len za prekážku alebo problém na ekumenickej ceste: synodalita v skutočnosti vždy uvažuje o prítomnosti „protos“, o primáte.

Samozrejme, pre ostatné cirkvi zostáva petrovský primát, ako ho vykonávali pápeži v druhom tisícročí a najmä ako ho sankcionoval Prvý vatikánsky koncil, neprijateľný. Ale aj v tejto otázke dokument Dikastéria na podporu jednoty kresťanov vykazuje významné kroky: práca v ekumenickom dialógu v skutočnosti navrhla rozlišovať pápežský primát vykonávajúci jurisdikciu nad latinskou cirkvou (alebo západnou cirkvou, ako zvykne byť tiež nazývaná) od primátu v charite rímskej cirkvi, „prvého stolca“. Primát „diakonie“, teda služby, a nie moci. Prvenstvo jednoty, ktoré sa uplatňuje v synodalite s cieľom dosiahnuť konsenzus všetkých biskupov.

Existuje teda, alebo by aspoň mohla existovať, forma petrovského primátu prijateľná pre ostatné cirkvi. Je to to, čo pred niekoľkými rokmi ekumenický konštantínopolský patriarcha Bartolomej nazval primátom „vykonávaným v pokore a súcite, a nie ako akési vnucovanie ostatným členom biskupského kolégia“, ako „skutočný odraz ukrižovanej lásky Pána, a nie v zmysle pozemskej moci“. Konkrétna cesta, ako kráčať k uskutočneniu toho sna, ktorý pred takmer tridsiatimi rokmi vyjadril pápež Wojtyla.

Preklad Martin Jarábek



( TK KBS, VaticanNews, mj, ml; kj ) 20240613024   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]