[verzia pre mobil]
TK KBS

Dnes je štvrtok 26. 12. 2024   Meniny má 2. sviatok vianočný; Štefan      Pošlite tip TK KBS [RSS][Email][Mobile][Twitter][Instagram][Threads][Facebook] Vyhľadávanie

Home Najnovšie Domáce Zahraničné Foto Video Audio Press

  Kalendár správ
<<  december  >>
poutstštpisone
       1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

  Život Cirkvi
Program biskupov
Pozvánky na akcie
Programové tipy
Podcast:
Google|Apple|Spotify

  Sekretariát KBS
Konferencie KBS
Synoda
Zamyslenia KBS
Financovanie Cirkvi

  Pápež František
Životopis
Generálne audiencie
Anjel Pána [audio]
Urbi et Orbi
Aktivity
Ranné homílie

Krakov privítal kongres o manželstve a rodine, zúčastnili sa na ňom aj Slováci
P:3, 16. 11. 2024 15:10, ZAH



Foto: Archív Richarda Kucharčíka


Krakov 16. novembra (TK KBS) V dňoch 13. až 15. novembra 2024 sa v Krakove konal III. medzinárodný kongres o manželstve a rodine. Sprevádzali ho slová profesora Stanislava Grygiela, ktorý zomrel vo februári 2023: „Rodenie detí, nie samota, je vpísané do bytia človeka ako osoby.“ Na konferencii sa zúčastnilo približne sto ľudí z rôznych krajín, 12 zo Slovenska. 

Je potrebný nový, skutočne kresťanský humanizmus a v novom kontexte dnešných dní čítať výzvu Jána Pavla II. z omše, ktorou 22. októbra 1978 otváral svoj pontifikát: „Otvorte, otvorte dokorán dvere Kristovi,“ povedal arcibiskup Marek Jędraszewski počas svätej omše v Kostole otcov misionárov v Stradome v prvý deň tretieho medzinárodného kongresu o manželstve a rodine v Krakove.

Počas prvého plenárneho zasadnutia krakovský metropolita predniesol príspevok s názvom Tajomstvo rodiny a otcovstva v antropologickej perspektíve. V nadväznosti na Emmanuela Levinasa arcibiskup zdôraznil, že „byť otcom sa v žiadnom prípade neredukuje na oplodnenie ženy a prispievanie k počatiu dieťaťa“, ale otcovstvo má metafyzický rozmer, vstupuje do istej „neprerušenej časovej postupnosti“. V takomto chápaní času, ktorý je na jednej strane poznačený odchodom jednotlivých ľudských bytostí a na druhej strane kontinuitou generácií, je obsiahnutá určitá nádej. „Čas naplnený vznikom stále nových generácií do istej miery zmierňuje bolesť z pominuteľnosti a nevyhnutnej smrti. Tento čas, ak chce byť skutočne ľudským časom, však musí byť navyše naplnený konkrétnym dobrom, ktoré je jednoznačnou negáciou slobody chápanej ako svojvôľa a rozmar. Táto dobrota je niekoľkonásobná. Najprv sa týka správneho chápania človeka samého, potom jeho vzťahu k životu a napokon jeho vzťahu k druhým,“ potvrdil metropolita.

Jednu z prednášok počas druhého plenárneho zasadnutia predniesol kardinál Willem J. Eijk, ktorý hovoril o zmenách vo vnímaní manželstva a rodičovstva a ich dôsledkoch. Uviedol, že Rímskokatolícka cirkev je dnes prakticky jedinou inštitúciou na svete, ktorá zastáva klasické poňatie manželstva a klasické hodnoty a normy v oblasti sexuality. Podstatou jej učenia v tejto oblasti je, že medzi manželstvom, pohlavným stykom a plodením je úzka súvislosť. „Manželstvo a pohlavný styk sú zamerané na plodenie,“ vysvetlil utrechtský arcibiskup. Zdôraznil, že pre mnohých ľudí v modernej spoločnosti je to úplne nepochopiteľné, pretože pomocou hormonálnej antikoncepcie, ktorá je na trhu od 60. rokov minulého storočia, je možné vyhnúť sa otehotneniu a naopak, pomocou umelého oplodnenia je možné mať deti aj mimo manželstva. Od zavedenia hormonálnej antikoncepcie sa oddelenie manželstva, pohlavného styku a plodenia detí stalo masovým javom, zdôraznil prímas Holandska.

Vychádzajúc z holandskej skúsenosti povedal, že snaha prispôsobiť učenie Cirkvi o sexuálnej etike súčasným spoločenským postojom nefunguje – návštevnosť kostola nezadržateľne klesá, v súčasnosti chodí do kostola v nedeľu len 2,5 % holandských katolíkov. Cirkev musí naďalej otvorene a slobodne hlásať svoje učenie o manželskej morálke a sexuálnej etike, zdôraznil holandský prímas a poukázal aj na prvé známky oživenia Cirkvi v Holandsku. Poznamenal, že mladí ľudia, ktorí žiadajú o prijatie do plného spoločenstva Katolíckej cirkvi prostredníctvom krstu a/alebo birmovania, majú tendenciu prijať celé katolícke učenie.

„Súčasná kultúra hyperindividualizmu a sekularizácie sa jedného dňa zrúti. Ak bude vtedy pripravená tvorivá menšina presvedčených kresťanov, bude schopná usmerniť vznik novej kultúry. Našou úlohou dnes je plne hlásať katolícku vieru vrátane jej učenia o manželskej morálke a sexuálnej etike a odovzdávať ju mladším generáciám. Takto môžeme prispieť k vzniku novej kultúry, v ktorej sa uznáva a žije základné spojenie medzi manželstvom, pohlavným stykom a plodením,“ uzavrel kardinál Willem J. Eijk.

Druhý deň kongresu sa jeho účastníci zamerali na tému „Rodičovstvo a plodnosť“. Medzi dvoma plenárnymi zasadnutiami sa účastníci zúčastnili na svätej omši, ktorej predsedal kardinál Willem J. Eijk v Kostole obrátenia svätého Pavla apoštola.

Prímas Holandska počas svojej homílie upozornil na farizejov, ktorí neuznali Ježiša za Mesiáša, pretože ich predstavy o ňom boli úplne odlišné. „Očakávali mocného vládcu, ktorý sa vysporiada s okupačnou mocou. Neočakávali, že Boh sa stane pokorným človekom a namiesto meča prinesie lásku. Sme pripravení vidieť Ježišovu prítomnosť pod spôsobom chleba a vína – v jednoduchých skutočnostiach, ktoré neukazujú veľkú moc, ktoré nerobia veľký dojem, ktoré v nás nevyvolávajú emócie? To nie je to, čo očakávame od Boha,“ povedal utrechtský arcibiskup a poukázal na to, že dnes sa správanie mnohých ľudí riadi emóciami, „žijeme v kultúre emotivizmu“. Poznamenal, že ľudia dnes nechodia do kostola, lebo počas omše „nič necítia“. Kardinál zdôraznil, že láska nie je len o pocitoch.

Zdôraznil, že rovnako je to aj s hľadaním citov vo viere. Keď prídete do kostola, aby ste mali krásne pocity, hľadáte seba. A tu musíte hľadať Boha. A keď sem prídete bez krásnych pocitov a keď je váš duchovný život suchý, vtedy môžete Bohu prejaviť svoju lásku, pretože ste tu prítomní bez krásnych slov a citov, povedal kardinál. „Nehľadajte krásne pocity v kostole, v Eucharistii alebo v adorácii Krista. Krista môžete adorovať jednoducho tým, že budete prítomní. Už vaša prítomnosť je znakom adorácie,“ zdôraznil utrechtský arcibiskup.

Jedným z rečníkov popoludňajšieho zasadnutia bol Dr. Przemyslaw Kwiatkowski, ktorý hovoril o „rodičovstve ako povolaní“. Upozornil na rôzne fázy rodičovstva a poznamenal, že v rôznych etapách tejto cesty možno počuť Boží hlas, ktorý volá a posiela.

„Bytie každého človeka je spojené s rodením. Rastieme prostredníctvom daru života. Ako veľmi sme, keď niekomu dovolíme byť,“ povedal s odkazom na slová profesora Stanislawa Grygela. Ďalej poznamenal, že „život ako dar je vždy plodný život. Existuje telesná plodnosť a duchovná plodnosť. Duchovná formuje telesnú, a to rôznymi spôsobmi. Duchovná sa premieta do obetovania svojho života pre iných. Ak obmedzíte svoju plodnosť len na telesnú, zabíjate nielen svoj duchovný život, ale beriete aj životy druhých,“ povedal farár gniezdenskej katedrály.

Poukázal na to, že každý človek má pokušenie sebestačnosti, ilúziu, že niečo dokáže sám. A vďaka povolaniu k rodičovstvu možno toto pokušenie prekonať. Zdôraznil, že na tento účel je potrebná modlitba. S odvolaním sa na učenie Karola Wojtylu zdôraznil, že Boh sa zjavuje prostredníctvom otcovstva a materstva. „Preto je pre Karola Wojtylu rodina kľúčom k pochopeniu človeka – človeka, ktorý prijíma druhých ľudí ako dar – nie ako majetok, nie na to, aby ich používal, ale prijíma ich kvôli nim samým,“ povedal o. Dr. Przemysław Kwiatkowski.

Tretí deň sa konali dve plenárne zasadnutia pod názvami: „Rodičovstvo a rodina, spoločnosť a politika“ a „Horizonty do budúcnosti / Rodina ako cesta človeka, Cirkvi a spoločnosti“. Jedným z rečníkov na druhom zasadnutí bol páter profesor Robert Wozniak, ktorý hovoril o rodičovstve v eschatologickej perspektíve. Poukázal na to, že minulosť, prítomnosť a budúcnosť v živote kresťanov sú hlboko prepojené. „Je dôležité prežívať všetko, čo pre mňa Kristus urobil včera, a ja to dnes prežívam v perspektíve otvárajúcej sa budúcnosti, teda v perspektíve pozvania, ktoré mi Boh neustále adresuje v Kristovi,“ povedal.

Odvolal sa pritom na eschatologickú reflexiu obsiahnutú v teológii tela svätého Jána Pavla II. „Pre Wojtylu je eschatologické myslenie, myslenie o budúcnosti myslením o dozrievaní subjektu vždy v rámci základnej skutočnosti, ktorou je spoločenstvo osôb,“ povedal a poukázal na prvky eschatológie poľského pápeža: manželstvo je inštitúciou súčasnosti; koniec manželstva neznamená koniec ľudskej telesnosti; eschatologický koniec skutočnosti manželstva je spojený s vedomím prežitia sexuality; vzkriesené telo bude sexuálnym telom.

„Keďže manželstvo a plodnosť v manželstve je vstupom do dejín spásy a formovania nového človeka, jeho hodnota je večná vďaka jeho plodom. Hoci samotné manželstvo sa skončí, jeho plody v nás a mimo nás sú večné,“ povedal profesor Robert Wozniak a zdôraznil, že manželia rodia deti smerom pre večnosť. Boh im dáva večnosť prostredníctvom ich rodičov. Poukázal na to, že ďalšími plodmi sú neustále prekonávanie egoizmu a lekcia života v spoločenstve, ktorá sa uskutočňuje v manželstve a na ňom postavenej rodine.

Poznamenal, že manželstvo a rodina sú prípravou na večný život – akýmsi očakávaním. „Vo večnosti sa z manželstva zachová veľkorysosť v odovzdávaní života, odmietnutie byť len sám pre seba, prijatie spoločenstva. V eschatone odpadne samotný znak, prestane existovať, nebude viac potrebný, zostane to, čomu manželstvo slúžilo, vec sama – láska ako sklon k druhému, veľkorysosť v darovaní života a spoločenstvo ako nadpriestor pre realizáciu toho, čím ľudia sú,“ uzavrel profesor Robert Wozniak.

Sumarizujúc tohtoročný kongres o. Paweł Gałuszka zdôraznil, že jeho hodnotou nie je len intelektuálna reflexia, ale aj spoločenstvo, ktoré sa počas neho vytvorilo a ktoré je tiež obrovským kapitálom, na ktorom sa dá stavať v budúcnosti. Riaditeľ Úradu pre pastoráciu rodín Krakovskej arcidiecézy informoval, že 4. medzinárodný kongres o manželstve a rodine sa bude konať v novembri 2026.

Zdroj: diecezja.pl
Preložil: Richard Kucharčík



( TK KBS, di, rk, ml; pz ) 20241116034   |   Upozorniť na chybu v správe |

[naspäť]