Ďalší biblický víkend v Badíne: Moc darovať sa je mocou podľa Evanjelia P:3, 28. 11. 2024 09:00, DOM
Biblický víkend Sila slabých a slabosť silných v Biblii
Foto: Dominik Jáger
Badín 28. novembra (TK KBS) Silu slabých na pozadí vojny či zneužitú moc a ďalšie aktuálne témy z pohľadu Svätého písma interpretovali účastníci biblického víkendu v Badíne od 22. do 24. novembra 2024. Podujatie bolo spojením odborného seminára a spoločenstva modlitby.
Profesor Pavol Farkaš v prednáške vychádzal z Evanjelia podľa Lukáša a zo svedectiev o Božej moci v živote ľudí. Hoci v starozákonných textoch je Boh predstavený ako ten, kto preukazuje moc hrdinu a chráni Izrael, v textoch evanjelistu Lukáša sa ako leitmotív opakuje myšlienka, že Boh je mocný – u neho nič nie je nemožné. Napríklad Ježišova matka Mária mala skúsenosť s touto Božou mocou, keď ju pri počatí zatienila moc „dynamis“ Najvyššieho a keď ju anjel uistil, že Bohu nič nie je nemožné.
Dekan doc. Jozef Jančovič na troch vybratých pasážach vykreslil silu slabých postáv v biblických rozprávaniach na pozadí vojny a zápasu. Na starovekom Blízkom východe sa vražedné pole javí ako cvičný terén mužskej sily a práve porážka z ruky ženy či nedospelého jednotlivca je o to väčšou hanbou. Dobre známy je tu mladý pastier Dávid, z ktorého sa Goliáš vysmieva, no Dávid mocného bojovníka zabije svojím vlastným prakom a mečom bojovníka. Slabí patria k zázračným Božím nástrojom.
Zahraničný prednášajúci hosť SSLic. STL Joel A. Minsi Endomo predniesol v angličtine tému Sila ľudí, ich slabosť, videnie Boha alebo jeho neprítomnosť. Odvíjal ju od známej Kristovej výzvy k hľadaniu pravdy „Od začiatku to tak nebolo“ (Mt 19,8).
Biblistka S.S.D. Martina Korytiaková zvolila symboliku ženskej postavy. Venovala sa téme moci, bezmocnosti a všemocnosti v starozákonnej Knihe Judita. Pre slabých, ktorí čelia agresii mocných, sa múdrosť, ktorá pramení z ich posvätného strachu pred Bohom a z vernosti iba jemu, stane silou.
Padnúť do Pánovej ruky alebo ruky človeka bola téma S.S.L. Milana Tomagu, ktorá pomenúva aj dilemu biblického kráľa Dávida v Prvej knihe kroník. V spojení s tým sa zamýšľal nad Ježišovou druhou predpoveďou utrpenia v Lukášovom evanjeliu, ktorú svätopisec pozoruhodne vyjadril len pár slovami: „Syn človeka bude vydaný do rúk ľudí.“
Docent Blažej Štrba sa v nedeľnej prednáške venoval pokušeniu moci u Ježiša. Ilustrujú to rozprávania o pokúšaní na púšti u synoptikov, pričom v Lukášovom evanjeliu diabol ponúka Ježišovi „moc a slávu“. Ježiš vďaka dôvernému a pevnému vzťahu s Otcom nepodľahne pokušeniu moci. Štrba v záverečnej prednáške vyjadril jasné evanjeliové posolstvo: Človek Božieho kráľovstva nemá inú moc ako moc odovzdať seba, moc darovať sa. Nabádajú k tomu samotné slová Pána: „Ale vy nie tak! Kto je medzi vami najväčší, nech je ako najmenší a vodca ako služobník“ (Lk 22, 26).
Umeleckou ozdobou víkendu bolo prvé odhalenie novej autorskej maľby akademickej maliarky Dariny Gladišovej s názvom Jehošua.
Účastnícku základňu každoročných biblických víkendov tvoria jednotlivci aj rodiny z radov zasvätených či laikov. Organizuje ich občianske združenie Cleopas v Dome Xaver. Tohtoročný predadventný víkend mal názvov Sila slabých, slabosť silných v Biblii. Odborné prednášky boli súčasťou interdisciplinárneho projektu Paradigmatická zmena v chápaní vojny a ozbrojených konfliktov z teologicko-historickej a právnej perspektívy riešeného na Univerzite Komenského v Bratislave (2024 – 2028).
Účastníci víkendu v programe ocenili aj priestor na otvorené otázky v diskusiách, kde sa nevyhli presahom od duchovných tém k témam súčasnosti. Rozmer modlitbového spoločenstva posilnila moderovaná adorácia a spoločné kontinuálne čítanie celého Evanjelia podľa Marka v jeho celosti.