Vatikán 10. februára (TK KBS) Pápež František v posolstve k otvoreniu akademického roka na Palermskej univerzite zdôraznil, že univerzita by mala byť miestom inkluzivity, kde sa mladí ľudia učia rozumieť nielen hlavnej realite, ale aj „odstránenej alebo zavrhnutej“ časti spoločnosti. Podľa pápeža je dôležité, aby štúdium nebolo len abstraktné, ale ponorilo študentov do reality, ktorá sa často nachádza na okraji. Ako zdôraznil, veľké otázky sú pochopené skôr z okraja než z „centier moci“. Verí, že schopnosť študentov pochopiť svet si vyžaduje pomalosť, ktorá je kľúčová pre skutočné chápanie a zmenu.
V posolstve sa tiež venuje dôležitosti pomalosti v súčasnej dobe, kde rýchlosť a technológie dominujú každodennému životu. Podľa pápeža je potrebné, aby študenti a učitelia mali čas na pomalý proces štúdia, ktorý umožňuje pravdivý rast a pochopenie. Pápež varuje pred tendenciou zjednodušovať komplexné otázky do algoritmov a logických postupov, ktoré nie sú schopné uchopiť plnú hĺbku ľudského poznania a hľadania dobra. Rýchlosť, ktorú dnes technológia poskytuje, môže byť zvodná, ale skutočný rozvoj a zmena prichádzajú len cez pomalý, postupný proces.
Pápež František poukázal na význam univerzity ako miesta, kde sa stretávajú rôzne generácie a kultúry, a kde je potrebné podporovať diskusiu a výmenu. Prepojenie rôznych názorov, náboženstiev a kultúr je dôležité pre budovanie spoločného dobra. K tomu je potrebné, aby si univerzity aj naďalej zachovali svoju úlohu ako otvorených a inkluzívnych priestorov, kde sa „inteligencia oživí“ a umožní prekvitať novým nápadom a prístupom k riešeniu veľkých výziev.
Zdroj: VaticanNews, česká redakcia
Spracoval: M. Lipiak