Nitra 5. júla (TK KBS) Historická Nitra sa dnes opäť stala centrom duchovného života Slovenska. Cyrilo-metodská národná púť pritiahla tisíce veriacich z celej krajiny i zo zahraničia, aby si na Svätoplukovom námestí uctili odkaz svätých Cyrila a Metoda – apoštolov Slovanov, ktorí pred viac než tisícročím položili základy viery, kultúry a písomnosti. Vrcholom púte bola slávnostná svätá omša, ktorej hlavným celebrantom a kazateľom bol kardinál Dominik Duka OP, emeritný pražský arcibiskup. Pri tejto príležtosti prinášame plné znenie homílie.
„Choďte do celého sveta a hlásajte evanjelium – radostnú a oslobodzujúcu zvesť.“
Vidíme, že dejinami nehýbe majetok ani moc, ale Slovo – Slovo, ktoré zaznelo a znie po stáročia, ba tisícročia. A práve toto Slovo bolo dôvodom, prečo na Veľkú Moravu prišli bratia zo Solúna, svätí Cyril – Konštantín a Metod.
Solún nebolo len mestom, kde kázal evanjelium apoštol národov svätý Pavol, ale bolo aj druhým najväčším mestom Byzantskej ríše s početnou slovanskou komunitou. Vďaka svojej matke obaja bratia ovládali slovanský jazyk. Keď si s pomocou historikov priblížime tú dobu a uvedomíme si, v akej situácii k nám prišli – v čase napätia, rozdelenia a ohrozenia, ktoré prežívali oveľa hlbšie a čelili mu s oveľa väčšími výzvami, ako poznáme dnes.
Za čo vďačíme tomuto veľkému dielu cyrilometodskej misie? Dovolím si v rámci homílie, nie prednášky či štúdie, povedať, že sa opiera o tri piliere:
Prvým je hlásanie viery.
Viera nie je len dedičstvom či tradíciou, ale predovšetkým posolstvom Božieho zjavenia – pravdy o Bohu Stvoriteľovi a o človeku stvorenom na Boží obraz: mužovi a žene. Nie je tu potrebné diskutovať o tom, kto má viac alebo menej práv. Rovnosť znamená slobodu a zodpovednosť pre muža i ženu. Viera má svoje logické odôvodnenie – čo prináša ateizmus?
Svätý Cyril – Konštantín bol žiakom veľkej osobnosti byzantského duchovného a vedeckého sveta, patriarchu Fótia. Jeho rozhľad, kultúrne i politické schopnosti boli plnohodnotné a dôstojné jeho učiteľa.
Viera dáva človeku silu, pretože dáva zmysel každému kroku! Bez tejto plnosti zmyslu sa ľudský život stáva blúdením či blúznivým. Viera a poznanie ovplyvňujú život jednotlivca i spoločnosti – vytvárajú to, čo nazývame kresťanskou civilizáciou. Človek ako rozumná bytosť v nej nachádza potvrdenie svojej racionality, ale zároveň ako obraz Boha – Lásky – je schopný milovať. A práve spojenie rozumu a lásky vedie k morálke, k etike. To sú hodnoty, ktoré dnešnému svetu bolestne chýbajú.
Druhým pilierom je liturgia – predovšetkým slávenie Eucharistie.
Liturgia nás uvádza do Božieho života, do večnosti. Nie je to len spomienka, ale zviditeľnenie Kristovho diela. Do nášho všedného života vstupuje Kristus – ten, ktorý sa stal jedným z nás.
Láska nie je len cit alebo obdiv – láska je sila, ktorá tvorí spoločenstvo. Nie sme izolovaní sebci, ale sme povolaní byť pre druhých. Tak ako Boží život sa uskutočňuje v spoločenstve s Duchom Svätým, tak aj človek sa rodí do ľudského spoločenstva – spoločenstva muža a ženy. Odtiaľ vyplývajú dôsledky pre rodinu, spoločnosť a civilizáciu.
Naša kultúra je kultúrou, kde život každého z nás bol vykúpený krvou Krista, ktorý prijal náš údel úplne za svoj. Krása liturgie dala vzniknúť umeniu: maliarstvu, sochárstvu, hudbe, spevu, prekladu textov. Vďaka nim sme mohli získať knihy Svätého písma – najväčší poklad, aký mohol byť ľudstvu daný.
Tretím pilierom je dimenzia štátnosti.
Sviatok svätých Cyrila a Metoda je nielen cirkevným sviatkom, ale aj štátnym sviatkom. V tom vidíme zvláštny vklad svätého Metoda – štátneho úradníka a tvorcu základov štátnej vedy. Jeho vplyv sa prejavil pri formovaní štátov strednej Európy a jeho stopy nájdeme v najranejšej literatúre Slovenska, Poľska, Čiech, Moravy aj Ukrajiny.
Úcta k svätým Cyrilovi a Metodovi a ich kult nás priviedli k znovuobjaveniu našej samostatnosti a suverenity. Ich cesta do Ríma, k Svätému Otcovi, urobila z našich krajín pápežské léno – priestor, kde sa vyrovnávala moc medzi Východom a Západom. Vtedajšie cisárstvo má svoj ekvivalent aj dnes.
Tento rok si pripomíname 40. výročie Velehradskej púte, ktorá by bez účasti Slovákov nemala silu a dynamiku, ktorá nás na konci 80. rokov viedla na cestu slobody, samostatnosti a kultúrnej a duchovnej obnovy.
Veľkým impulzom bol pápež Lev XIII., ktorý vo svojej encyklike Grande Munus nanovo oživil cyrilometodskú tradíciu – tradíciu viery, vzdelanosti, štátnosti a kultúrnej identity. Dnes, pri oslavách tejto slávnosti za účasti apoštolského nuncia Mons. Girasoliho môžeme vyjadriť vďačnosť aj pápežovi Levovi XIV., ktorý pozná vaše rodné Slovensko aj moje rodné Čechy a Moravu a určite mu cyrilometodská tradícia nebude cudzia.
Tak ako Lev XIII. odvážne vstúpil do svojej doby, aj dnes čelíme novej výzve – výzve technologickej revolúcie. Tá ukazuje silu ľudského rozumu, ale môže byť aj nebezpečenstvom pre človeka – muža a ženu, pre rodinu i národ.
Nech Boh vedie Svätého Otca Leva XIV. a dá mu silu i múdrosť, akú mali svätí apoštoli Cyril a Metod. Dúfajme, že ho dovedie aj k vám, na Slovensko. Amen.